1P-Y RM eksamen V2024
Oversikt over eksamensoppgavene
Del 1 — 1 time — uten hjelpemidler
| № | Navn | Temaer | LF |
|---|---|---|---|
| 1-1 | Rekestørrelser og pris per kg | prosentregning | ✔︎ |
| 1-2 | Oda sitt budsjett og sparing | økonomi, sparing | ✔︎ |
| 1-3 | Bremselengde med formel | formler, modellering | ✔︎ |
| 1-4 | Elevbedriften Chicken and Curry | økonomi, prosentregning | × |
| 1-5 | Prisvekst matvarer og Emils påstander | prosentregning, tolke grafer | × |
Del 2 — 3 timer — med hjelpemidler
| № | Navn | Temaer | LF |
|---|---|---|---|
| 2-1 | Restaurant Matglede og fortjeneste | økonomi, regneark, prosentregning | × |
| 2-2 | Emilies dagsmeny og næringsinnhold | formler, prosentregning, grafisk framstilling | × |
| 2-3 | Chris lån og sparing for å ta førerkort | excel, lån, sparing, kredittkort | ✔︎ |
| 2-4 | Isak reiser Oslo til Stockholm | økonomi, prosentregning, modellering, systematisering, sammensatte måleenheter | ✔︎ |
Del 1
Oppgave 1-1
Rekestørrelser og pris per kg
En butikk selger poser med 5 kilogram reker for 400 kroner per pose.
- Hva er prisen per kilogram for rekene?
Poser med reker merkes ut fra hvor store rekene er.
| Størrelse 50/70 | Størrelse 70/90 | Størrelse 90/120 |
|---|---|---|
| Du får mellom 50 og 70 reker per kilogram. | Du får mellom 70 og 90 reker per kilogram. | Du får mellom 90 og 120 reker per kilogram. |
- I hvilken pose bør en reke som veier 20 gram, være? Husk å begrunne svaret ditt.
- størrelse 50/70
- størrelse 70/90
- størrelse 90/120
Fasit
a) \(80 \, \mathrm{kr/kg}\)
b) A – størrelse 50/70 (1000 g / 20 g = 50 reker per kg)
Løsningsforslag
a
Vi deler prisen på antall kilogram:
Prisen per kilogram er \(\underline{\underline{80 \, \mathrm{kr/kg}}}\).
b
Vi finner hvor mange reker det er per kilogram når én reke veier 20 gram:
Størrelse 50/70 betyr at det er mellom 50 og 70 reker per kilogram. En reke på 20 gram gir nøyaktig 50 reker per kilo, som er i nedre grense for denne størrelseskategorien.
Reken bør være i pose A – størrelse 50/70.
Oppgave 1-2
Oda sitt budsjett og sparing
Oda er elev i videregående skole. Hun ønsker seg bedre kontroll over egen økonomi og har laget et månedlig budsjett.
Inntekter:
| Post | Beløp |
|---|---|
| Butikkjobb | 4 500 kr |
| Lommepenger | 600 kr |
Utgifter:
| Post | Beløp |
|---|---|
| Bensin til moped | 500 kr |
| Kjøp av klær | 1 200 kr |
| Kjøp av skolemat og drikke | 1 550 kr |
| Bruk av mobiltelefon | 350 kr |
| Diverse | 500 kr |
Oda vil spare 10 500 kroner i løpet av 11 måneder.
Gjør beregninger og vurder om Oda klarer dette hvis hun følger budsjettet.
Fasit
Månedlig overskudd er \(1000 \, \mathrm{kr}\). Over 11 måneder sparer Oda \(11\,000 \, \mathrm{kr}\), som er mer enn \(10\,500 \, \mathrm{kr}\). Oda klarer sparemålet.
Løsningsforslag
Vi beregner månedlig overskudd:
| Beløp | |
|---|---|
| Inntekter | \(4500 + 600 = 5100 \, \mathrm{kr}\) |
| Utgifter | \(500 + 1200 + 1550 + 350 + 500 = 4100 \, \mathrm{kr}\) |
| Overskudd per måned | \(5100 - 4100 = 1000 \, \mathrm{kr}\) |
Sparing over 11 måneder:
Oda klarer sparemålet sitt hvis hun følger budsjettet. Hun vil ha \(\underline{\underline{500 \, \mathrm{kr}}}\) til overs.
Oppgave 1-3
Bremselengde med formel
For å regne ut bremselengder på sommerføre kan vi bruke formelen
- \(B\) er bremselengde (meter)
- \(x\) er fart (km/h) delt på 10
På nettsidene til Viking Redningstjeneste står det at en bil som kjører i \(70 \mathrm{~km/h}\), har en bremselengde på \(24{,}5 \mathrm{~m}\).
Vis hvordan Viking Redningstjeneste kan ha regnet ut denne bremselengden.
Fasit
\(x = 70/10 = 7\), \(B = 7^2/2 = 24{,}5 \, \mathrm{m}\)
Løsningsforslag
Formelen er \(B = \dfrac{x^2}{2}\), der \(x\) er fart i km/h delt på 10.
Vi setter inn \(x = \dfrac{70}{10} = 7\):
Bremselengden ved \(70 \, \mathrm{km/h}\) er \(\underline{\underline{24{,}5 \, \mathrm{m}}}\), og det stemmer med verdien Viking Redningstjeneste oppgir.
Oppgave 1-4
Elevbedriften Chicken and Curry
Elevbedriften Chicken and Curry tilbyr to hovedretter, to desserter og to typer drikke.
Dette er innkjøpskostnadene:
Hovedretter:
- Kyllingpasta: 80 kr per porsjon
- Vegetarkarri: 50 kr per porsjon
Desserter:
- Fruktsalat: 28 kr per porsjon
- Sjokoladefondant: 40 kr per porsjon
Drikke:
- Mineralvann: 12 kr per flaske
- Brus: 18 kr per flaske
- Sett sammen to menyer:
- en dyrest mulig meny med én hovedrett, én dessert og én type drikke
- en billigst mulig meny med én hovedrett, én dessert og én type drikke
Regn ut innkjøpskostnaden for hver av de to menyene du har satt sammen.
Elevbedriften selger kyllingpasta til 120 kroner.
- Hvor mange prosent fortjeneste får elevbedriften på kyllingpastaen?
Fasit
Løsningsforslag
Oppgave 1-5
Prisvekst matvarer og Emils påstander
Diagrammet viser prosentvis prisvekst per år for ulike matvarer for årene 2022 og 2023.

Eleven Emil lager to påstander basert på diagrammet.
«Prisveksten for grønnsaker var omtrent 200 % større i 2023 enn i 2022.»
«Prisveksten for melk, ost og egg var omtrent 50 % større i 2023 enn i 2022.»
Gjør utregninger, og vurder påstandene til Emil.
Fasit
Løsningsforslag
Del 2
Oppgave 2-1
Restaurant Matglede og fortjeneste
Tabellen under viser inntekter og ulike kostnader for restauranten Matglede i månedene januar, februar og mars. Alle tall er i kroner.
| Måned | Inntekter | Lønnskostnader | Råvarer | Strøm | Forsikring | Husleie | Diverse |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Januar | 320 000 | 150 000 | 65 000 | 5 400 | 3 600 | 15 000 | 14 100 |
| Februar | 350 000 | 150 000 | 75 000 | 5 750 | 3 600 | 15 000 | 15 300 |
| Mars | 395 000 | 190 000 | 107 000 | 6 600 | 3 600 | 15 000 | 17 800 |
- Bruk regneark til å regne ut totale kostnader for hver av månedene januar, februar og mars. Lag en grafisk framstilling som viser inntekter og totale kostnader for hver måned.
Fakta: fortjeneste = inntekter – kostnader
- Lag et regneark som viser
- fortjenesten for hver av månedene januar, februar og mars
- hvor mange kroner fortjenesten endret seg fra januar til mars
Vurder hvilken type kostnad som har påvirket endringen i fortjenesten mest.
Husk å vise hvilke formler du bruker i regnearket.
Restauranten regner ut fortjenestemarginer med formelen
Restaurantsjefen har laget en tabell for to matretter som restauranten selger.
| Matrett | Kostpris | Salgspris | Fortjenestemargin |
|---|---|---|---|
| Stekt breiflabb | 105 kr | 269 kr | |
| Tiramisu | 60 kr | 50 % |
- Hva er fortjenestemarginen for stekt breiflabb?
Hva er salgsprisen for tiramisu?
Fasit
Løsningsforslag
Oppgave 2-2
Emilies dagsmeny og næringsinnhold
Elev Emilie har et prosjekt der hun skal lage en dagsmeny for én person.
Hun har laget en tabell som viser næringsinnholdet i de tre måltidene på dagsmenyen:
| Næringsstoff | Frokost | Lunsj | Middag |
|---|---|---|---|
| Energiinnhold, \(E\) | 1754 kJ | 4107 kJ | 2139 kJ |
| Karbohydrater, \(K\) | 66 g | 17 g | 10,4 g |
| Proteiner, \(P\) | 16,5 g | 18,9 g | 24 g |
| Fett, \(F\) | 9,5 g | 13,5 g | 42 g |
| Kalium | 418 mg | 420 mg | 811 mg |
Etter at Emilie er ferdig med prosjektet sitt, stiller hun seg noen spørsmål:
Jeg har brukt energiformelen
Men har jeg regnet ut riktig energiinnhold i lunsjen?
Jeg vet at kroppen trenger \(1{,}6 \mathrm{~g}\) kalium per dag i gjennomsnitt.
Dekker de tre måltidene kroppens kaliumbehov?
Hvor mange prosent av det daglige kaliumbehovet dekkes av middagen?
Jeg vil lage en grafisk framstilling som viser hvor mange gram karbohydrater, proteiner og fett en person får i seg fra dagsmenyen. Hvordan vil framstillingen se ut?
Ta utgangspunkt i spørsmålene til Emilie. Gjør beregninger og vurderinger som gir mest mulig informasjon om det hun lurer på.
Fasit
Løsningsforslag
Oppgave 2-3
Chris lån og sparing for å ta førerkort
Chris ønsker å ta førerkort for bil. Han finner to alternativer.
Alternativ 1
- Trafikalt grunnkurs: 3300 kr
- To trinnvurderinger: 1580 kr
- Sikkerhetskurs på bane: 5950 kr
- Sikkerhetskurs på vei: 8500 kr
- Kjøretime: 850 kr per time
Alternativ 2
Pakketilbud: 25 000 kr. Pakken inkluderer
- Trafikalt grunnkurs
- To trinnvurderinger
- Sikkerhetskurs på bane
- Sikkerhetskurs på vei
- 8 kjøretimer
Chris tror han vil trenge 8 kjøretimer i tillegg til resten av opplæringen.
- Hvilket alternativ bør Chris velge? Husk å begrunne svaret ditt.
Chris har ikke penger. Han vurderer å bruke kredittkort til å ta opp et lån på 25 000 kroner som han skal betale tilbake med ett terminbeløp hver måned i ett år, slik betalingsplanen nedenfor viser.
| Termin | Terminbeløp | Renter | Gebyrer | Avdrag | Restgjeld |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2321 | 425 | 0 | 1896 | 23 104 |
| 2 | 2321 | 393 | 0 | 1928 | 21 176 |
| 3 | 2321 | 360 | 0 | 1961 | 19 215 |
| 4 | 2321 | 327 | 0 | 1994 | 17 221 |
| 5 | 2321 | 293 | 0 | 2028 | 15 193 |
| 6 | 2321 | 258 | 0 | 2062 | 13 131 |
| 7 | 2321 | 223 | 0 | 2097 | 11 034 |
| 8 | 2321 | 188 | 0 | 2133 | 8901 |
| 9 | 2321 | 151 | 0 | 2169 | 6732 |
| 10 | 2321 | 114 | 0 | 2206 | 4526 |
| 11 | 2321 | 77 | 0 | 2244 | 2282 |
| 12 | 2321 | 39 | 0 | 2282 | 0 |
- Hva blir den totale kostnaden for lånet?
Chris finner ut at han heller vil spare 2300 kroner hver måned. Han har en sparekonto med 0,35 prosent rente per måned.
- Lag et regneark som vist nedenfor. Lag formler i de grønne cellene slik at utregningene blir riktige.
Lag flere rader, slik at du finner ut hvor mange måneder det tar før Chris har 25 000 kroner på kontoen.
Husk å vise hvilke formler du bruker i regnearket.

Fasit
a) Vi sjekker prisen for alternativ 1 med 8 kjøretimer.
Pakkeløsningen i alternativ 2 er rimeligere.
b) Chris har lånt 25 000 kr og han betaler tilbake \(12 \cdot 2321=27\,852 \mathrm{~kr}\). Differansen er \(27\,852-25000=2852 \mathrm{~kr}\).
Lånet koster 2852 kr.
c) 
Chris har 25 000 kr på kontoen etter han har satt inn sparebeløpet i måned 11.
Løsningsforslag
a
Vi beregner prisen for alternativ 1 med 8 kjøretimer:
Alternativ 2 koster \(25\,000 \, \mathrm{kr}\) og inkluderer de samme kursene med 8 kjøretimer.
Chris bør velge alternativ 2 (pakketilbudet). Det er \(\underline{\underline{1\,130 \, \mathrm{kr}}}\) billigere enn alternativ 1.
b
Total innbetalt med lånet:
Lånekostnad (det ekstra han betaler):
Den totale kostnaden for lånet er \(\underline{\underline{2\,852 \, \mathrm{kr}}}\).
c
Denne oppgaven løses i Excel. Under er et eksempel på hvordan regnearket kan se ut.

Formlene i de grønne cellene er:
- Renter:
= forrige saldo × 0,0035 - Ny saldo:
= forrige saldo + renter + innskudd
Chris har 25 000 kroner på kontoen etter at han har satt inn sparebeløpet i måned 11 (saldo ≈ 25 747 kr).
Oppgave 2-4
Isak reiser Oslo til Stockholm
Isak skal reise fra Oslo til Stockholm. Han finner to alternative måter:
| Alternativ 1 | Pris | Avgang | Ankomst | Distanse |
|---|---|---|---|---|
| Tog fra Oslo sentrum til Stockholm sentrum | 551 kr | 07:32 | 14:19 | 416 km |
| Alternativ 2 | Pris | Avgang | Ankomst | Distanse |
|---|---|---|---|---|
| Tog fra Oslo sentrum til Oslo lufthavn | 118 kr | 07:54 | 08:17 | 48 km |
| Fly fra Oslo lufthavn til Stockholm lufthavn | 799 kr | 09:20 | 10:20 | 385 km |
| Tog fra Stockholm lufthavn til Stockholm sentrum | 178 kr | 11:13 | 11:52 | 38 km |
Ta utgangspunkt i spørsmålene til Isak. Gjør beregninger og vurderinger som gir mest mulig informasjon om det han lurer på:
- Hvor mange kroner sparer jeg ved å velge alternativ 1?
- Hvor mye tid sparer jeg ved å velge alternativ 2?
- Jeg lurer på hvor fort toget i alternativ 1 kjører. Kan jeg regne ut gjennomsnittsfarten med formelen \(s = vt\)?
- Utslippet av CO₂ er 133 gram per kilometer jeg reiser med fly, og 10 gram per kilometer jeg reiser med tog. Hvor mange kilogram utslipp blir det for hvert av alternativene?
- Hvor mange prosent lavere utslipp blir det med alternativ 1, sammenlignet med alternativ 2?
Vurder i tillegg hvilket reisealternativ du mener Isak bør velge.
Fasit
Alt 1 er 544 kr billigere. Alt 2 er 2 t 49 min raskere. Gjennomsnittsfart tog ≈ 61,4 km/h. CO₂: alt 1 = 4,16 kg, alt 2 = 52,1 kg. Alt 1 har 92 % lavere utslipp.
Løsningsforslag
Vi beregner og svarer på hvert av Isaks spørsmål.
Pris:
Isak sparer \(\underline{\underline{544 \, \mathrm{kr}}}\) ved å velge alternativ 1.
Tid:
Isak sparer \(\underline{\underline{2 \, \mathrm{timer} \, 49 \, \mathrm{minutter}}}\) ved å velge alternativ 2.
Gjennomsnittsfart, alternativ 1:
Vi bruker \(v = \dfrac{s}{t}\) med \(s = 416 \, \mathrm{km}\) og \(t = \dfrac{407}{60} \, \mathrm{h}\):
Gjennomsnittsfarten til toget er \(\underline{\underline{61{,}4 \, \mathrm{km/h}}}\).
CO₂-utslipp:
Alternativ 1 (kun tog, 416 km):
Alternativ 2 (tog + fly + tog):
CO₂-utslipp: alternativ 1 gir \(\underline{\underline{4{,}16 \, \mathrm{kg}}}\), alternativ 2 gir \(\underline{\underline{52{,}1 \, \mathrm{kg}}}\).
Prosentvis lavere utslipp, alternativ 1:
Alternativ 1 har \(\underline{\underline{92 \, \%}}\) lavere CO₂-utslipp enn alternativ 2.
Vurdering:
Alternativ 1 er klart å foretrekke ut fra pris og miljø – det er 544 kr billigere og slipper ut 92 % mindre CO₂. Alternativ 2 er 2 timer og 49 minutter raskere, men den store miljøforskjellen gjør at jeg anbefaler Isak å velge alternativ 1 (direktetoget).