Vis løsningsforslag Last ned oppgaver (PDF) Last ned løsningsforslag (PDF)

1P-Y RM eksamen V2024

Oversikt over eksamensoppgavene

Del 1 — 1 time — uten hjelpemidler

Navn Temaer LF
1-1 Rekestørrelser og pris per kg prosentregning ✔︎
1-2 Oda sitt budsjett og sparing økonomi, sparing ✔︎
1-3 Bremselengde med formel formler, modellering ✔︎
1-4 Elevbedriften Chicken and Curry økonomi, prosentregning ×
1-5 Prisvekst matvarer og Emils påstander prosentregning, tolke grafer ×

Del 2 — 3 timer — med hjelpemidler

Navn Temaer LF
2-1 Restaurant Matglede og fortjeneste økonomi, regneark, prosentregning ×
2-2 Emilies dagsmeny og næringsinnhold formler, prosentregning, grafisk framstilling ×
2-3 Chris lån og sparing for å ta førerkort excel, lån, sparing, kredittkort ✔︎
2-4 Isak reiser Oslo til Stockholm økonomi, prosentregning, modellering, systematisering, sammensatte måleenheter ✔︎

Del 1

Oppgave 1-1

Rekestørrelser og pris per kg

En butikk selger poser med 5 kilogram reker for 400 kroner per pose.

Oppgave
  1. Hva er prisen per kilogram for rekene?

Poser med reker merkes ut fra hvor store rekene er.

Størrelse 50/70 Størrelse 70/90 Størrelse 90/120
Du får mellom 50 og 70 reker per kilogram. Du får mellom 70 og 90 reker per kilogram. Du får mellom 90 og 120 reker per kilogram.
Oppgave
  1. I hvilken pose bør en reke som veier 20 gram, være? Husk å begrunne svaret ditt.
    1. størrelse 50/70
    2. størrelse 70/90
    3. størrelse 90/120

Fasit

a) \(80 \, \mathrm{kr/kg}\)
b) A – størrelse 50/70 (1000 g / 20 g = 50 reker per kg)

Løsningsforslag

a

Vi deler prisen på antall kilogram:

\[\frac{400 \, \mathrm{kr}}{5 \, \mathrm{kg}} = 80 \, \mathrm{kr/kg} \]

Prisen per kilogram er \(\underline{\underline{80 \, \mathrm{kr/kg}}}\).

b

Vi finner hvor mange reker det er per kilogram når én reke veier 20 gram:

\[\frac{1000 \, \mathrm{g}}{20 \, \mathrm{g}} = 50 \text{ reker per kilogram} \]

Størrelse 50/70 betyr at det er mellom 50 og 70 reker per kilogram. En reke på 20 gram gir nøyaktig 50 reker per kilo, som er i nedre grense for denne størrelseskategorien.

Reken bør være i pose A – størrelse 50/70.

Oppgave 1-2

Oda sitt budsjett og sparing

Oda er elev i videregående skole. Hun ønsker seg bedre kontroll over egen økonomi og har laget et månedlig budsjett.

Inntekter:

Post Beløp
Butikkjobb 4 500 kr
Lommepenger 600 kr

Utgifter:

Post Beløp
Bensin til moped 500 kr
Kjøp av klær 1 200 kr
Kjøp av skolemat og drikke 1 550 kr
Bruk av mobiltelefon 350 kr
Diverse 500 kr

Oda vil spare 10 500 kroner i løpet av 11 måneder.

Oppgave

Gjør beregninger og vurder om Oda klarer dette hvis hun følger budsjettet.

Fasit

Månedlig overskudd er \(1000 \, \mathrm{kr}\). Over 11 måneder sparer Oda \(11\,000 \, \mathrm{kr}\), som er mer enn \(10\,500 \, \mathrm{kr}\). Oda klarer sparemålet.

Løsningsforslag

Vi beregner månedlig overskudd:

Beløp
Inntekter \(4500 + 600 = 5100 \, \mathrm{kr}\)
Utgifter \(500 + 1200 + 1550 + 350 + 500 = 4100 \, \mathrm{kr}\)
Overskudd per måned \(5100 - 4100 = 1000 \, \mathrm{kr}\)

Sparing over 11 måneder:

\[11 \cdot 1000 = 11\,000 \, \mathrm{kr} \]

Oda klarer sparemålet sitt hvis hun følger budsjettet. Hun vil ha \(\underline{\underline{500 \, \mathrm{kr}}}\) til overs.

Oppgave 1-3

Bremselengde med formel

For å regne ut bremselengder på sommerføre kan vi bruke formelen

\[B = \frac{x^2}{2} \]
  • \(B\) er bremselengde (meter)
  • \(x\) er fart (km/h) delt på 10

På nettsidene til Viking Redningstjeneste står det at en bil som kjører i \(70 \mathrm{~km/h}\), har en bremselengde på \(24{,}5 \mathrm{~m}\).

Oppgave

Vis hvordan Viking Redningstjeneste kan ha regnet ut denne bremselengden.

Fasit

\(x = 70/10 = 7\), \(B = 7^2/2 = 24{,}5 \, \mathrm{m}\)

Løsningsforslag

Formelen er \(B = \dfrac{x^2}{2}\), der \(x\) er fart i km/h delt på 10.

Vi setter inn \(x = \dfrac{70}{10} = 7\):

\[B = \frac{7^2}{2} = \frac{49}{2} = 24{,}5 \]

Bremselengden ved \(70 \, \mathrm{km/h}\) er \(\underline{\underline{24{,}5 \, \mathrm{m}}}\), og det stemmer med verdien Viking Redningstjeneste oppgir.

Oppgave 1-4

Elevbedriften Chicken and Curry

Elevbedriften Chicken and Curry tilbyr to hovedretter, to desserter og to typer drikke.

Dette er innkjøpskostnadene:

Hovedretter:

  • Kyllingpasta: 80 kr per porsjon
  • Vegetarkarri: 50 kr per porsjon

Desserter:

  • Fruktsalat: 28 kr per porsjon
  • Sjokoladefondant: 40 kr per porsjon

Drikke:

  • Mineralvann: 12 kr per flaske
  • Brus: 18 kr per flaske
Oppgave
  1. Sett sammen to menyer:
    • en dyrest mulig meny med én hovedrett, én dessert og én type drikke
    • en billigst mulig meny med én hovedrett, én dessert og én type drikke

    Regn ut innkjøpskostnaden for hver av de to menyene du har satt sammen.

Elevbedriften selger kyllingpasta til 120 kroner.

Oppgave
  1. Hvor mange prosent fortjeneste får elevbedriften på kyllingpastaen?

Fasit

Løsningsforslag

Oppgave 1-5

Prisvekst matvarer og Emils påstander

Diagrammet viser prosentvis prisvekst per år for ulike matvarer for årene 2022 og 2023.

Prisvekst matvarer

Eleven Emil lager to påstander basert på diagrammet.

Emil – Påstand 1

«Prisveksten for grønnsaker var omtrent 200 % større i 2023 enn i 2022.»

Emil – Påstand 2

«Prisveksten for melk, ost og egg var omtrent 50 % større i 2023 enn i 2022.»

Oppgave

Gjør utregninger, og vurder påstandene til Emil.

Fasit

Løsningsforslag

Del 2

Oppgave 2-1

Restaurant Matglede og fortjeneste

Tabellen under viser inntekter og ulike kostnader for restauranten Matglede i månedene januar, februar og mars. Alle tall er i kroner.

Måned Inntekter Lønnskostnader Råvarer Strøm Forsikring Husleie Diverse
Januar 320 000 150 000 65 000 5 400 3 600 15 000 14 100
Februar 350 000 150 000 75 000 5 750 3 600 15 000 15 300
Mars 395 000 190 000 107 000 6 600 3 600 15 000 17 800
Oppgave
  1. Bruk regneark til å regne ut totale kostnader for hver av månedene januar, februar og mars. Lag en grafisk framstilling som viser inntekter og totale kostnader for hver måned.

Fakta: fortjeneste = inntekter – kostnader

Oppgave
  1. Lag et regneark som viser
    • fortjenesten for hver av månedene januar, februar og mars
    • hvor mange kroner fortjenesten endret seg fra januar til mars

    Vurder hvilken type kostnad som har påvirket endringen i fortjenesten mest.

    Husk å vise hvilke formler du bruker i regnearket.

Restauranten regner ut fortjenestemarginer med formelen

\[\text{fortjenestemargin} = \frac{\text{salgspris} - \text{kostpris}}{\text{salgspris}} \cdot 100 \% \]

Restaurantsjefen har laget en tabell for to matretter som restauranten selger.

Matrett Kostpris Salgspris Fortjenestemargin
Stekt breiflabb 105 kr 269 kr
Tiramisu 60 kr 50 %
Oppgave
  1. Hva er fortjenestemarginen for stekt breiflabb?

    Hva er salgsprisen for tiramisu?

Fasit

Løsningsforslag

Oppgave 2-2

Emilies dagsmeny og næringsinnhold

Elev Emilie har et prosjekt der hun skal lage en dagsmeny for én person.

Hun har laget en tabell som viser næringsinnholdet i de tre måltidene på dagsmenyen:

Næringsstoff Frokost Lunsj Middag
Energiinnhold, \(E\) 1754 kJ 4107 kJ 2139 kJ
Karbohydrater, \(K\) 66 g 17 g 10,4 g
Proteiner, \(P\) 16,5 g 18,9 g 24 g
Fett, \(F\) 9,5 g 13,5 g 42 g
Kalium 418 mg 420 mg 811 mg

Etter at Emilie er ferdig med prosjektet sitt, stiller hun seg noen spørsmål:

Emilie

Jeg har brukt energiformelen

\[E = 17P + 17K + 37F \]

Men har jeg regnet ut riktig energiinnhold i lunsjen?

Emilie

Jeg vet at kroppen trenger \(1{,}6 \mathrm{~g}\) kalium per dag i gjennomsnitt.
Dekker de tre måltidene kroppens kaliumbehov?
Hvor mange prosent av det daglige kaliumbehovet dekkes av middagen?

Emilie

Jeg vil lage en grafisk framstilling som viser hvor mange gram karbohydrater, proteiner og fett en person får i seg fra dagsmenyen. Hvordan vil framstillingen se ut?

Oppgave

Ta utgangspunkt i spørsmålene til Emilie. Gjør beregninger og vurderinger som gir mest mulig informasjon om det hun lurer på.

Fasit

Løsningsforslag

Oppgave 2-3

Chris lån og sparing for å ta førerkort

Chris ønsker å ta førerkort for bil. Han finner to alternativer.

Alternativ 1

  • Trafikalt grunnkurs: 3300 kr
  • To trinnvurderinger: 1580 kr
  • Sikkerhetskurs på bane: 5950 kr
  • Sikkerhetskurs på vei: 8500 kr
  • Kjøretime: 850 kr per time

Alternativ 2

Pakketilbud: 25 000 kr. Pakken inkluderer

  • Trafikalt grunnkurs
  • To trinnvurderinger
  • Sikkerhetskurs på bane
  • Sikkerhetskurs på vei
  • 8 kjøretimer

Chris tror han vil trenge 8 kjøretimer i tillegg til resten av opplæringen.

Oppgave
  1. Hvilket alternativ bør Chris velge? Husk å begrunne svaret ditt.

Chris har ikke penger. Han vurderer å bruke kredittkort til å ta opp et lån på 25 000 kroner som han skal betale tilbake med ett terminbeløp hver måned i ett år, slik betalingsplanen nedenfor viser.

Termin Terminbeløp Renter Gebyrer Avdrag Restgjeld
1 2321 425 0 1896 23 104
2 2321 393 0 1928 21 176
3 2321 360 0 1961 19 215
4 2321 327 0 1994 17 221
5 2321 293 0 2028 15 193
6 2321 258 0 2062 13 131
7 2321 223 0 2097 11 034
8 2321 188 0 2133 8901
9 2321 151 0 2169 6732
10 2321 114 0 2206 4526
11 2321 77 0 2244 2282
12 2321 39 0 2282 0
Oppgave
  1. Hva blir den totale kostnaden for lånet?

Chris finner ut at han heller vil spare 2300 kroner hver måned. Han har en sparekonto med 0,35 prosent rente per måned.

Oppgave
  1. Lag et regneark som vist nedenfor. Lag formler i de grønne cellene slik at utregningene blir riktige.

    Lag flere rader, slik at du finner ut hvor mange måneder det tar før Chris har 25 000 kroner på kontoen.

    Husk å vise hvilke formler du bruker i regnearket.

Regneark som viser Chris' sparing
Figur 1: Regneark som viser Chris' sparing

Fasit

a) Vi sjekker prisen for alternativ 1 med 8 kjøretimer.

\[3300+1580+5950+8500+8 \cdot 850=26\,130 \mathrm{~kr} \]

Pakkeløsningen i alternativ 2 er rimeligere.
b) Chris har lånt 25 000 kr og han betaler tilbake \(12 \cdot 2321=27\,852 \mathrm{~kr}\). Differansen er \(27\,852-25000=2852 \mathrm{~kr}\).
Lånet koster 2852 kr.
c)
Chris har 25 000 kr på kontoen etter han har satt inn sparebeløpet i måned 11.

Løsningsforslag

a

Vi beregner prisen for alternativ 1 med 8 kjøretimer:

\[\begin{aligned} &3300 + 1580 + 5950 + 8500 + 8 \cdot 850 \\ = \, &3300 + 1580 + 5950 + 8500 + 6800 \\ = \, &26\,130 \, \mathrm{kr} \end{aligned} \]

Alternativ 2 koster \(25\,000 \, \mathrm{kr}\) og inkluderer de samme kursene med 8 kjøretimer.

Chris bør velge alternativ 2 (pakketilbudet). Det er \(\underline{\underline{1\,130 \, \mathrm{kr}}}\) billigere enn alternativ 1.

b

Total innbetalt med lånet:

\[12 \cdot 2321 = 27\,852 \, \mathrm{kr} \]

Lånekostnad (det ekstra han betaler):

\[27\,852 - 25\,000 = 2\,852 \, \mathrm{kr} \]

Den totale kostnaden for lånet er \(\underline{\underline{2\,852 \, \mathrm{kr}}}\).

c

Excel-oppgave

Denne oppgaven løses i Excel. Under er et eksempel på hvordan regnearket kan se ut.

Regneark for Chris' sparing

Formlene i de grønne cellene er:

  • Renter: = forrige saldo × 0,0035
  • Ny saldo: = forrige saldo + renter + innskudd

Chris har 25 000 kroner på kontoen etter at han har satt inn sparebeløpet i måned 11 (saldo ≈ 25 747 kr).

Oppgave 2-4

Isak reiser Oslo til Stockholm

Isak skal reise fra Oslo til Stockholm. Han finner to alternative måter:

Alternativ 1 Pris Avgang Ankomst Distanse
Tog fra Oslo sentrum til Stockholm sentrum 551 kr 07:32 14:19 416 km
Alternativ 2 Pris Avgang Ankomst Distanse
Tog fra Oslo sentrum til Oslo lufthavn 118 kr 07:54 08:17 48 km
Fly fra Oslo lufthavn til Stockholm lufthavn 799 kr 09:20 10:20 385 km
Tog fra Stockholm lufthavn til Stockholm sentrum 178 kr 11:13 11:52 38 km
Oppgave

Ta utgangspunkt i spørsmålene til Isak. Gjør beregninger og vurderinger som gir mest mulig informasjon om det han lurer på:

  • Hvor mange kroner sparer jeg ved å velge alternativ 1?
  • Hvor mye tid sparer jeg ved å velge alternativ 2?
  • Jeg lurer på hvor fort toget i alternativ 1 kjører. Kan jeg regne ut gjennomsnittsfarten med formelen \(s = vt\)?
  • Utslippet av CO₂ er 133 gram per kilometer jeg reiser med fly, og 10 gram per kilometer jeg reiser med tog. Hvor mange kilogram utslipp blir det for hvert av alternativene?
  • Hvor mange prosent lavere utslipp blir det med alternativ 1, sammenlignet med alternativ 2?

Vurder i tillegg hvilket reisealternativ du mener Isak bør velge.

Fasit

Alt 1 er 544 kr billigere. Alt 2 er 2 t 49 min raskere. Gjennomsnittsfart tog ≈ 61,4 km/h. CO₂: alt 1 = 4,16 kg, alt 2 = 52,1 kg. Alt 1 har 92 % lavere utslipp.

Løsningsforslag

Vi beregner og svarer på hvert av Isaks spørsmål.

Pris:

\[\text{Alt 2:} \quad 118 + 799 + 178 = 1095 \, \mathrm{kr} \]
\[1095 - 551 = 544 \, \mathrm{kr} \]

Isak sparer \(\underline{\underline{544 \, \mathrm{kr}}}\) ved å velge alternativ 1.


Tid:

\[\text{Alt 1:} \quad 14{:}19 - 07{:}32 = 6 \text{ t } 47 \text{ min} = 407 \text{ min} \]
\[\text{Alt 2:} \quad 11{:}52 - 07{:}54 = 3 \text{ t } 58 \text{ min} = 238 \text{ min} \]
\[407 - 238 = 169 \text{ min} = 2 \text{ t } 49 \text{ min} \]

Isak sparer \(\underline{\underline{2 \, \mathrm{timer} \, 49 \, \mathrm{minutter}}}\) ved å velge alternativ 2.


Gjennomsnittsfart, alternativ 1:

Vi bruker \(v = \dfrac{s}{t}\) med \(s = 416 \, \mathrm{km}\) og \(t = \dfrac{407}{60} \, \mathrm{h}\):

\[v = \frac{416}{\frac{407}{60}} = \frac{416 \cdot 60}{407} \approx 61{,}4 \, \mathrm{km/h} \]

Gjennomsnittsfarten til toget er \(\underline{\underline{61{,}4 \, \mathrm{km/h}}}\).


CO₂-utslipp:

Alternativ 1 (kun tog, 416 km):

\[416 \cdot 10 = 4\,160 \, \mathrm{g} = 4{,}16 \, \mathrm{kg} \]

Alternativ 2 (tog + fly + tog):

\[\underbrace{48 \cdot 10}_{480} + \underbrace{385 \cdot 133}_{51\,205} + \underbrace{38 \cdot 10}_{380} = 52\,065 \, \mathrm{g} \approx 52{,}1 \, \mathrm{kg} \]

CO₂-utslipp: alternativ 1 gir \(\underline{\underline{4{,}16 \, \mathrm{kg}}}\), alternativ 2 gir \(\underline{\underline{52{,}1 \, \mathrm{kg}}}\).


Prosentvis lavere utslipp, alternativ 1:

\[\frac{52{,}065 - 4{,}160}{52{,}065} \cdot 100 \approx 92{,}0 \, \% \]

Alternativ 1 har \(\underline{\underline{92 \, \%}}\) lavere CO₂-utslipp enn alternativ 2.


Vurdering:

Alternativ 1 er klart å foretrekke ut fra pris og miljø – det er 544 kr billigere og slipper ut 92 % mindre CO₂. Alternativ 2 er 2 timer og 49 minutter raskere, men den store miljøforskjellen gjør at jeg anbefaler Isak å velge alternativ 1 (direktetoget).